søndag 10. juli 2011

Ankomst Stockholm :)

Hei igjen :)
Siden denne bloggen handler om mine reiser og opplevelser, så må jo denne Stockholm-måneden også være med! Tidligere i vår var jeg desperat til å finne med en sommerjobb og søkte vilt på Internett for å finne noe! Da kom jeg over nordjobb.net sin hjemme side. Nordjobb er en organisasjon en kan "melde" seg gratis inn i, der en skriver litt om seg selv, utdanning og hva en vil jobbe med. Du kan da få sommerjobb innen Norge, Sverige, Island, Danmark og Finland. Jeg var heldig å kom til Bromma i Stockholm :)Jeg har fått jobb innenfor HSB Omsorg som er en hjemmetjeneste for eldre. Du kan lese mer om det her;
http://www.hsb.se/stockholm/omsorg/kontakta-oss/bromma-hemtjanst

Nordjobb kommer med tilbud om jobb og bolig, så da er det bare å takke ja og reise ;)

Jeg kom til Stockholm fredags morgen og begynte med å tusle litt rundt :) Jeg fant meg en park og lå her å solte meg og leste litt til jeg skulle ha møte med Nordjobb kl 13.00! En kjempe fin by, veldig rolig ryddig og glade mennesker :) På dette møte fikk jeg vite mer om jobben min, fikk romnøkkel og enda litt mer info om oppholdet :)

Jeg er nå bosatt på Betel folkehøyskole med flere finske nordjobbere! Jeg fikk litt flashback til Sunnfjord FHS og mange minner dukket opp! Bare trist at de ikke er her og jeg savner de veldig :) Men på tide med en ny opplevelse :)Folkehøyskolen ligger i Bromma som er en bydel av Stockholm, ca 18 min unna med t-banen! Minner meg litt om Mysen, men kanskje litt mindre..

Jeg har vært her nå i to dager og har bare sett noen få finsker. Jeg har prøvd å slå ann noen samtaler, men dette virker litt vanskelig siden de bare snakker svensk og finsk, kanskje litt engelsk. Selv om at jeg så og si har bodd i Strömstad alle sommere i mitt liv, så fant jeg fort ut at svensk var ik så enkelt som jeg trodde :P Jeg kan de grunnleggende ting men er ik så god på gloser! hehe! Så samtalene med de andre som bor her var ikke så lett. Norsk og svensk er jo ik så forskjellig, men de skjønte ik mye av det jeg sa hvis jeg snakket norsk! Rart? Menmen, får prøve på litt Norsk/svensk da!! Håper dette tar seg til når jeg begynner å jobbe..

I morgen er den store dagen, hvor jeg skal begynne å jobbe! Jeg gleder meg masse og håper de eldre skjønner norsken min! Heldigvis skl jeg på et lite svenskkurs til helgen! Spennende..

Sola skinner og det hjelper mye på :D Ha en fin dag, og håper alle har en kjempe fin sommer der de er :)

Mer kommer når jeg har begynt å jobbe, og da skal jeg skrive mer om hvordan helse Sverige er i forhold til Norge, og hvordan dem utfører sitt arbeid med eldre her. Håper du følger med og jeg er åpen for kommentarer og diskusjoner :)

Mitt svenske nr er; 0046 (0) 76 420 35 97.. Ta kontakt her hvis det er noe :) Ellers så har jeg netcom så er like priser som i Norge! :)

Take care! Mange klemmer fra meg<3

2 kommentarer:

Marianne sa...

blir spennede å høre om jobben, artig at du har tatt fram bloggen igjen:) gla i deg<3

Anne Grethe sa...

So spennande, bedbugen min!
Ska følga med på deg veit du :)
Lykke til idag på jobb!!
Klem <3