onsdag 3. februar 2010

Livingstone, here we come!



ZAMBIA-LIVINGSTONE 29.01-30.04!



29-30.01.10: Avreise fra Oslo

Avreisen fra Oslo/Gardermoen gikk kl 16.55! Ma og pa kjørte oss til Gardermoen og avskjeden gikk greit. Mamma og jeg slapp noen tårer og fikk sagt hadet. Trist var det! Kenth Louis var så heldig å fikk være med meg inn på utlands reise (avdelinga) og der satt vi å ventet helt til siste man hadde gått på flyet. Og så var det min tur å si hade. Huff! Det var kjempe trist. Husker at vegen ned til flyet gikk kjempe tregt, gikk å prøvde å holde meg så jeg ik begynte å gråte og måtte ha gått forbi alle så dem så det. Men med en gang jeg satt meg ned så kom de jaggu. Og jeg gråt.. Det var helt forferdelig. Men ved litt kos fra Marianne så gikk det bra til slutt. Turen gikk da til Amsterdam. Her satt vi oss ned på en liten pub, noen drakk øl mens jeg og de andre tok en cola og spiste på MC`ern;) Så kl 20.55 gikk turen videre til Nairobi (Kenya). Flyturen var lang men fikk både middag og frokost og fikk sett to filmer. Til og med Fame som jeg hadde ventet så lenge på å se :D Pga filmene så ble det lite søvn! På vegen ut flyet merket vi varmet sige mot oss. Å gud det var varmt og klamt. Merket at luften var annerledes her enn i Norge;) Kl 08.10 (lokal tid, altså 06.10 i Norge) gikk flyturen til selveste Lusaka (Hovedstaden i Zambia). Ut av flyet og varmen slo oss enda hardere.. Visum ble ordnet ganske enkelt. Og 20 millioner fikk vi ut av banken. Det vil si 2500kr. Her er det bare lapper (og disse fikk vi bare i 50 000 lapper). Vi merket fort at det var umulig å betale med disse i butikkene fordi de ik hadde nok veksel. Altså er 10000 Kwasha ca 1.50 kr. Vi deler prisen her ende på ca 714.

Taxi ble tatt til ChaChaCha Backpackers. Der vi sku overnatte en natt. Etter å fått inn bagasje og registrert oss, fant vi ut at vi sku gå til en fast food shappe hvor vi sku ete litt. På veg hit begynte det å lyne og brake verre enn vi har opplevd i Norge. Og helt uten noe forvarsel begynte det å hølje ned med regn. Det bare datt ned. Vi fant ut at det ik var noe vits i å fortsette å løpe så vi gikk og plasket i vanndampene. Så når vi endelig kom fram, våte og digge, så fikk vi bestilt noe mat. Og taxier ble selvfølgelig tatt hjem igjen! Hehe! Resten av kvelden gikk VELDIG sakte. Jeg og Marianne fant ut at vi sku gå å legge oss halv 10. Da orket vi ik å være mer våkne. Noen andre holdt ut litt lenger! Tidsavstanden er 1 time! Så når kl er halv 10 her så er den halv 9 hjemme! God natt fra under myggnettingen!

31.01.10; Avreise til Livningstone.

Kl 8.00 stod vi opp for å lade pc og internett for en lang busstur. Vi hadde betalt ca 170 kr for såkaldte ”luksusseter”. Som vil si like seter som det er hjemme i Norge. Vi kunne ha betalt 150 kr for vanlige seter men trur vi fant ut forskjellen var at vi fikk se en film mer el noe =/.. Jaja. Etter å ha sett Jumper og en haug med vakker grønn natur, en prest som ba for oss, og et par toalettpauser kom vi endelig fram til Livingstone. Mener kl var rundt 15.00. Der ble vi møtt av ei som var i Norge i fjor, Barbara. Ho tok oss til Willma Gesthouse der vi skal nå bo i 3mnd. Her ble vi møtt av kjempe hyggelige ansatte. De sa at de hadde ventet på oss helt siden de forje norske dro i fjor ;) Så de gledet seg til det. Jeg og Marianne Leire fant fram til rommet vårt og fikk pakket ”ut”. Det vil si omsortering i koffertene våres siden det ikke var noe skap der. Så vi skal så å si bo i kofferten våres i 3 mnd nå:P hehe. Så møtte vi på Barbara, Boniface og noen andre som også hadde vært i Norge tidligere som sku vise oss litt rundt i Livingstone. Vi fikk sett kontoret sosial arbeiderne skal jobbe på og ulike butikker som det lønnet seg å handle. Turen endte på en pub/restaurant der vi fikk hærlig mat. Pizza ble mitt valg. Under maten ble tven slått på og flere folk kom inn. Flest med manu drakter. Da viste det seg at Manu sku spille mot Arsenal. Konge tenkte jeg. Men når kampen var ferdig så var det alle de zambiske med manu drakter som feiretL Turen tilbake til gesthouset var ik så veldig gøy. Gnagesår etter Hawaians`ene, mørkt og klamt, hullette veger som vi ikke så osv var en del av opplevelsen. Men på veg tilbake så hørte vi plutselig et høyt smell, en kinaputt. Alle skvatt og hoppet ganske langt til siden. Vi skjønte ik helt hva dette var med en gang! Når Juliane hadde fått roet seg ned litt så sku ho til å gå igjen og der holdte ho på å gå rett på en innfødt. De er ik så veldig lette å se i mørket så der skvatt ho gått igjen ja! Etter en dag med mange opplevelser så var det bare å legge seg nedpå og prøve å få fiksa myggnettingen. Når jeg og Marianne hadde endelig fått lagt oss til ro og nesten sovnet. Skvetter Marianne til. Da var det visst en mygg/noe som hadde fått sniket seg inn i myggnettingen hennes. Etter mye tull med å få den ut ga ho opp og la seg i senga mi! Alltid koselig m selskap;)

01.02.10; Livingstone

Boniface fikk som oppgave å vise oss rundt i Livingstone. Her fikk vi sett ulike sykehus, skoler/barnehager, kirker, butikker, postkontor osv. Og viktigst av alt så fikk vi kjøpt oss Zambisk simkort. Det kostet hele 10 kr. Mens påfyllinga lå på ca 10 000 Kwasha (70kr). Og prisen for å sende sms hjem ligger på ca 60 øre (500K). Men prisen for å ringe koster dermed 8000K per m. Det vil si at vi kan snakke ca 1 min for dette kortet. Hehe! Etter en lang og varm gåtur, kom vi hjem igjen og fant ut at vi sku bade i bassenget vårt. Et lite ”innmurt”, firkanta basseng kan vi nå bruke. Men dagspasset må vi betale 10 000K for. Kanskje vi kunne få det billigere etter hvert. Men deilig var det å få kjølt seg ned. Kl 16 fant vi ut at vi sku få skaffe litt internett å få kontakt med omverden igjen. Da gikk turen til ZicZac der vi fikk bruke internettet gratis så lenge vi kjøpte noe å drikke el spise. Deilig var det å få snakket med han kjæresten min igjen <3 face="" style="Arial Black">o fikk jeg ik snakket med. Når vi kom hjem igjen, hadde de flotte samboerne våres lagd klar mat til oss. Vegetarisk wok. Litt lite smak men godt J Så gikk turen WestFive Backpackers. De som var her i fjor hadde blitt kjent med en som heter Tony, som nå er eier av dette stedet. Et kjempe koselig sted som vi fikk tatt litt øl og kost ossJ

02.02.10; Egen opplevelse!

Mens de fleste bestemte seg for å dra til ZicZac for å bade å bruke nette hele dagen, dro jeg, Marianne og Anne Grethe inn til byen for å kjøpe litt nødvendige ting. Det vil si vaskedunk, vifte og noe ordentlig å spise. Ordentlig å spise ble såkaldt brown bread. Det vil si brune skorper men hvitt inni;) veldig luftige brød som nesten ikke metter. Men fikk også kjøpt litt nudler, frukt og egg! Når vi kom tilbake sku vi egentlig dra til ZicZac. Men dette orket vi ikke. Vi la oss ned på senga med vifta på fult og så på 24 og one tree hill. Når de andre kom tilbake hadde vi et møte med disse zambiske som var i Norge i fjor, for de sku sette opp et program for hva vi sku få oppleve de neste 3 mnd. Mye spennende kom fram og dette får du høre mer om seinere. Middagen i dag ble på en kjempe fin restaurant som heter Armadillos. Kjempe god middag J Så dro vi hjem igjen og satt oss i fellesstua vår og snakket og slappet ta. Fellesstua vil si noen bord, stoler, en vifte i taket og noen dyrebilder på veggen. Ganske stuselig, men vi blir nok vant til den lave standarden etter hvert.

Gooody Night..

03.02.10; ZicZac

Denne dagen har gått til å slappe ta ved bassenget på ZicZac og sittet på nette. Kjempe deilig vær, og deilig å bare slappe av helt! Grillfest venter seinere i kveldJ



2 kommentarer:

Hesleskaug =) sa...

Det er bare å kommentere for dere som har lyst og jeg har veldig gjerne lyst til å høre om ting jeg går glipp av også?! Love <3

Ane sa...

Så kjekt å sitte her i Sogndal og lese om alle opplevelsene dere har hatt så langt...nesten som jeg er der. jeg er glad dere har funnet dere så godt til rette og snart skal jeg på Narvesen for å kjøpe talktime til deg og AG :-) Ane